Geplaatst in 2020, Lezen

Review boek: Bed & Breakfast

Samenvatting:

Als Myrthe Nieuwlandt na de dood van haar vader zijn wijngaard in de Achterhoek erft en bezoek krijgt van haar halfzusje Eva, komt haar leven in één keer op zijn kop te staan. Veel tijd om erover na te denken krijgt Myrthe niet, zeker niet nu haar contract als docent geschiedenis afloopt. Ze verruilt daarom haar leven in de stad voor het platteland en trekt zich terug in het huis van haar jeugd. Een jeugd die gekenmerkt werd door de afwezigheid van haar moeder.

Op zekere dag valt haar oog op een rouwadvertentie waarin staat dat haar moeder is overleden. Myrthe besluit onuitgenodigd naar de uitvaart te gaan, waar ze voor het eerst kennismaakt met haar halfzusje Eva: een levensgenieter pur sang. Kort daarop staat Eva – die alles heeft wat Myrthe ontbeert: flair, charme en een vader met geld – bij Myrthe op de stoep. Ze ligt in scheiding en zoekt onderdak. Ook wil ze haar halfzusje dolgraag beter leren kennen. Myrthe voelt zich gevleid door het verzoek.

De bescheiden Myrthe wordt al snel meegesleurd in de overenthousiaste uitspattingen van haar springerige halfzusje. Als Eva met het voorstel komt samen een Bed & Breakfast te beginnen gooit Myrthe haar aanvankelijke twijfels al snel overboord en stort ze zich volop in het avontuur. Maar of dat nou verstandig is…

Bed & breakfast

Weer een top boek van Nederlandse bodem. Jet van Vuuren (Amsterdam, 28 december 1956) debuteerde in 2011 met de thriller Zomerdruk. Jet schrijft oer-Hollandse thrillers waarin vrouwen de hoofdrol spelen. Vrouwen met een bepaalde achtergrond, een tikkeltje verknipt, moordlustig, maar toch herkenbaar.

Het is een boek met een aparte twist. Na een aparte en iets wat slome start wil je alleen maar doorlezen. Het verhaal zich tot een grimmige sfeer waarin de onderlinge verstandhouding enorm op de proef wordt gesteld. Door de aangename schrijfstijl wordt je steeds sterker in het boek gezogen waardoor je alleen nog maar wilt weten hoe alles nu werkelijk in elkaar steekt.

Kortom een aanrader in deze periode!